استخراج طلا و نقره

استخراج طلا و نقره از سنگ و خاک طلا، بردهای الکترونیکی و جواهرات

استخراج طلا و نقره

استخراج طلا و نقره از سنگ و خاک طلا، بردهای الکترونیکی و جواهرات

روش های تست و عیارسنجی طلا

چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۸، ۰۷:۵۹ ب.ظ

روش های تست و عیارسنجی طلا

به وسیله تست و عیارسنجی طلا ما می توانیم بفهمیم یک قطعه که مثلا می تواند یک تکه جواهر باشد از طلا ساخته شده است یا خیر و اگر از طلا است دارای چه عیاری می باشد. از این رو می خواهیم که برخی از مهم ترین روش های تست و عیارسنجی طلا را شرح دهیم.

عیارسنجی طلا با توجه به مشخصات ظاهری روی قطعه

یکی از ابتدایی ترین و راحت ترین روش های عیارسنجی طلا، توجه به مشخصات ظاهری روی قطعه است. این روش معمولا برای جواهرات کاربرد داد چرا که روی جواهرات علامت هایی حک می شود که گویایی عیار آن جواهر است. برای مثال اگر روی یک جواهر علامت هایی مثل 14k یا 14 درج شده بود به این معنا است که آن جواهر طلا است و عیار آن 14 است. البته این علامت ها همیشه درست نیست و ممکن است که آن جواهر بدلی باشد و از فلز دیگری ساخته شده باشد. به همین خاطر این روش چندان روش مطمئنی نیست و باید در کنار روش های دیگر استفاده شود.

تست طلا با سنگ محک

سنگ محک سنگی سیاه رنگ و از جنس سلیسیوم و کواترز است که با استفاده از آن طلا را عیارسنجی می کنند. برای تست و عیارسنجی طلا به این روش باید یک سنگ محک و یک کیت که شامل کلید شاخص و اسید است را تهیه کنید. سپس با کشیدن قطعه مشکوک روی سنگ محک و با استفاده از اسیدهای موجود در کیت (اسید نیتریک و تیزاب سلطانی با قدرت های مختلف)، عیار طلا را تشخیص دهید. این روش تقریبا دقت بالایی دارد و روش مناسبی محسوب می شود و بیشتر توسط طلا فروشان استفاده می گردد. روش سنگ محک در اینجا به طور کامل توضیح داده شده است.

روش آهنربا

یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های تست قطعه مشکوک این است که آن قطعه را با آهنربا آزمایش کنیم چرا که طلا فلزی است که قابلیت مغناطیسی ندارد و جذب آهنربا نمی شود. البته با این روش نمی توان طلا بودن قطعه را تشخیص داد اما در صورتی که قطعه به آهنربا جذب شود می توان پی برد که آن قطعه از فلزاتی مثل آهن ساخته شده است و درنتیجه طلا نیست یا عیار طلای آن بسیار کم است. در واقع این روش یک روش کمکی محسوب می شود که نه تنها برای طلا بلکه برای سایر فلزات گرانبها مثل نقره و پلاتین نیز کاربرد دارد.

روش خش اندازی با مس 

در این روش کافی است که یک سکه مسی را بردارید و با طلا سعی کنید که روی آن یک خش بیندازید. با توجه به این که طلای اصل قادر نخواهد بود که روی سکه مس خش بیندازد و برعکس خودش خش دار می شود می توان به طلا بودن قطعه مشکوک پی برد.

روش یخ

همان طور که می دانید طلا یکی رسانای گرمایی بسیار قوی است که این باعث می شود گرما را به راحتی انتقال دهد. به همین خاطر می توان روی یک تکه یخ، قطعه مشکوک به طلا را قرار داد و اگر یخ با سرعت بیش از حد معمول ذوب شد می توان نتیجه گرفت که آن قطعه ممکن است از طلا باشد. بدیهی است که این روش مثل روش آهنربا یک روش کمکی محسوب می شود و برای اطمینان یافتن باید از روش های دیگری استفاده نمود.

ری گیری و کوپلاسیون

این روش یک روش آزمایشگاهی است که باید توسط شرکت های دارای مجوز که قادر به انجام این کار هستند انجام شود. این روش یک روش با دقت بالا و استاندارد محسوب می شود و تقریبا بهترین روش برای تست و عیارسنجی طلا به شمار می رود. البته در این روش نیز به قطعه مورد نظر آسیب وارد می شود چرا که از قطعه باید نمونه برداری شده و ذوب گردد. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر می توانید  مقاله ری گیری و کوپلاسیون را مطالعه کنید.

تست قطعه مشکوک به طلا با اسید نیتریک

روش دیگری که در تخشیص طلا استفاده می شود روش اسید نیتریک است. این روش از دقت نسبتا بالایی برخوردار است اما به دلیل استفاده از اسید نیتریک که یک ماده خورنده محسوب می شود روشی خطرناک است. ضمن این که در این روش به قطعه مورد نظر آسیب وارد می شود و این مشکل وقتی که قطعه یک جواهر باشد نمود بیشتری پیدا می کند. در این روش باید یک قطره از اسید نیتریک را روی قطعه بریزید، و روی قطعه رنگ آبی یا سبز تولید شد، در این صورت قطعه یا طلا نیست و یا عیار طلای آن پایین است.
 

  • طلا نقره

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی