استخراج طلا و نقره

استخراج طلا و نقره از سنگ و خاک طلا، بردهای الکترونیکی و جواهرات

استخراج طلا و نقره

استخراج طلا و نقره از سنگ و خاک طلا، بردهای الکترونیکی و جواهرات

بازیافت ضایعات الکترونیکی و کامپیوتری

چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۸، ۰۷:۱۱ ب.ظ

بازیافت ضایعات الکترونیکی و کامپیوتری

امروزه ضایعات الکترونیکی در همه جا اعم از خانه، محل کار، مدرسه، مراکز دولتی و ... یافت می شود. از آنجایی که از این ضایعات می توان مواد ارزشمندی مثل فلزات اساسی، فلزات گرانبها و انواع پلاستیک ها را بازیافت نمود، ضایعات الکترونیکی از ارزش بالایی برخوردار هستند. همچنین چون در ضایعات الکترونیکی فلزات سنگین و سمی مثل سرب و کادمیوم وجود دارند که برای انسان و محیط زیست بسیار خطرناک هستند بازیافت آنها ضرروی است و به همین جهت دولت ها و سازمان های دولتی مشوق هایی را در اختیار سرمایه گذاران این حوزه قرار می دهند.

مراحل و شیوه بازیافت ضایعات الکترونیکی و کامپیوتری

برای ضایعات الکترونیکی و کامیپوتری که عملکرد خود را از دست داده اند و مستعمل گردیده اند، بازیافت بهترین کار ممکن است. بازیافت ضایعات الکترونیکی و کامپیوتری شامل سه مرحله کلی آماده سازی، بازیافت فیزیکی و بازیافت شیمیایی (هیدرومتالوژی) است. در مرحله آماده سازی قطعات قابل استفاده یا خطرناک از ضایعات جدا می شوند. سپس وارد مرحله بازیافت فیزیکی شده و قسمت ها و قطعات مختلف جهت بازیافت جدسازی و سورت می گردند. در انتها، قطعات به صورت شیمیایی بازیافت می شوند و فلزات گرانبهای موجود در آنها از جمله طلا و نقره از آن ها استخراج می گردد.

ضایعات کامپیوتری

یکی از اصلی ترین ضایعات الکترونیکی، ضایعات کامپیوتر هستند. درواقع کامپیوترها که از سال 1977 وارد زندگی ما شدند، امروزه به بخش جدانشدنی زندگی انسان ها تبدیل گردیده اند. هر ساله با وارد شدن مدل های جدیدی از کامپیوترها و لپ تاپ ها، دستگاه های قدیمی بلااستفاده شده و پس از مدتی دور ریخته می شوند. ضایعات کامپیوتری حاوی مقدار زیادی مواد قابل بازیافت شامل طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم، مس، آهن، آلومینیوم و انواع پلاستیک ها هستند و حتما می بایست بازیافت شوند.

برای این که متوجه شوید که یک کامپیوتر ضایعاتی تا چه حد قابل بازیافت است و فلزات ارزشمند موجود در آن در کدام قطعات الکترونیکی قرار دارند کافی است کیس کامپیوتر خود را باز کنید و همزمان با خواندن این مقاله، قطعات درون کیس را بررسی نمایید.

کیس کامپیوتر: همان طور که مشاهده می کنید کیس کامپیوتر از آهن، آلومینیوم یا پلاستیک ساخته شده است و این اولین قطعه ای است که به راحتی قابل بازیافت است.

مادربورد: مادبورد و اصولا اکثر بردهای الکترونیکی که بخش زیادی از ضایعات الکترونیکی را تشکیل می دهند حاوی انواع قطعات الکترونیکی هستند که این قطعات خود حاوی طلا، نقره، پالادیوم و پلاتین می باشند.

سی پی یو: سی پی یو که در مادربورد قرار گرفته است یکی از منابع اصلی برای بازیافت طلا محسوب می شود. البته به غیر از طلا، نقره، پالادیوم و پلاتین هم می توان از آن ها بازیافت نمود.

بردهای روکش شده با طلا: بردهایی که با طلا روکش شده اند و در بسیاری از ضایعات الکترونیکی وجود دارند یکی دیگر از منابع بازیافت طلا محسوب می شوند. در یک کامپیوتر می توان این بردها را در برد کارت گرافیک یا برد رم مشاهده نمود.

سیم ها و کابل ها: همان طور که در کیس خود مشاهده می کنید مقدار زیادی سیم و کابل وجود دارد که باید برای بازیافت مس جمع آوری شوند. همچینین پاور کامپیوتر و هیت سینک نیزحوی مقدار قابل توجهی مس هستند.

پین ها: در بردهای الکترونیکی از جمله مادربورد کامپیوتر می توان پین هایی را پیدا کرد که با طلا آبکاری و روکش شده اند. از این پین ها را می توان طلا و یا حتی پلاتین و پالادیوم استخراج کرد. احتمالا در کیس خود بتوانید مقداری از این پین ها را در سوکت ها مشاهده نمایید.

 

  • طلا نقره

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی